Wednesday 16 May 2007

بلفاست - نیزه ای از آسمان


ديروز برای سفری كاری برای اولين بار رفتيم به بلفاست پايتخت ايرلند شمالي. البته نصف روزی بيشتر فرصت گردش نبود اما در كل احساس من اين بود كه بلفاست چيزی است در حد شهرهای درجه دوم انگليس و نه در حد يك پايتخت اروپايی مثل ادينبورو يا لندن
اما در همين مدت يك بنا نظرم را جلب كرد. در كليسای جامع بلفاست كه ساختمانی سنگی و متعلق به قرن هفدهم است اخيرا اثری هنری كار گذاشته اند كه تا چند ماه ديگر تمام می شود. اثر مناره اميد نام دارد و ميله فلزی مخروطی شكل بسيار بلندی است كه در سقف گنبدی كليسا كار گذاشته اند. اكثر طول اين ميله در خارج كليسا است ولی از داخل هم كه نگاه كنی سر ديگر اين ميله از سقف بيرون زده است. در اين جا عكس های اين اثر را می توانيد ببينيد
حس من از اين اثر اين بود كه گويا نيزه ای تيز و سنگين از آسمان قلب كليسا را نشانه رفته و درست به قلب و گنبد كليسا زده است، و اين ضربه چنان بوده كه سقف را شكافته و به درون كليسا هم راه يافته است. تركيبی از قدرت، آمدن از بالا و زدن به قلب كليسا. و جالب اين كه داخل كليسا هم كه زير اين ميله می ايستی مدام دلهره داری كه نكند از جا در برود و با آن نوك تيزش برود در چشم يا سرت . البته هر كس تحليل خود را از اين كار دارد. اما جالب برای من جسارت اسقف اين كليسا در پذيرش و اجرای اين كار فلزی در بنايی مذهبي، قديمی و سنگی بود. به نظر من جسارت اسقف در اين كار كمتر از جسارت طراح كار نيست
در این سايت همه چيز در مورد اين كليسا و مناره اميد هست. من در اين جا عكس خودم از اين مناره، عكسی از يك نقاشی خيابانی در بلفاست و عكسی از ميدان شكر گذاری را می گذارم.ح.ش

No comments: