من هم مانند بسياری ديگر با محسن نامجو و آهنگ هايش از طريق اينترنت آشنا شدم، يا به عبارت بهتر او را از طريق اينترنت كشف كردم. باز هم مثل خيلی های ديگر اول كه آهنگ های او را پیدا کرده ام مدتی طولانی با ولع آن ها را شنيده و مرتب تكرار كرده ام. اما حالا كمی از اين بهت اوليه فاصله گرفته ام و می توانم در مورد آن ها فكر كنم. اين جا سعی می كنم اين افكار را مرتب كنم
آهنگ های محسن نامجو را اگر بتوان در گروهی جای داد مناسب ترين گروه 'موسيقی پست مدرن' است. با يك تقسيم بندی سردستی موسيقی دستگاهی و مقامی ما در حكم موسيقی سنتی است. موسيق پاپ را می توان مدرن ناميد و حالا نامجو احتمالا پيشرو موسيقی پست مدرن است. اما چرا پست مدرن؟ البته تمام كارهای نامجو را نمی توان پست مدرن ناميد. اما بعضی كار های او مثل گيس تمام مولفه هايی كه ذكر خواهد شد را دارا هستند
در تفكر پست مدرن و بالطبع هنر پست مدرن خط فاصل ميان هنر بالا/سنگين/فخيم .... و هنر پايين/سبك/مردمی ... وجود ندارد. در اين جا دو قطبی فخيم/عوامانه شكسته می شود. در كارهای نامجو اين عنصر را می توان در دو سطح ديد. سطح اول متن ترانه ها يا اشعار است. در اين جا همنشينی عناصری مثل آيات قران و اشعار حافظ (از قطب فخيم) با اشعار و عبارات متداول در زبان روزمره وجاری (از قطب عوامانه يا پاپ) و حتی اشعاری كه خود خصلتی پست مدرن دارند ديده می شود. سطح دوم موسيقی است. باز هم همنشينی سازها و تركيب های صوتی از دستگاه های سنتی با عناصر مدرن موسيقی غربی (عناصری از سبك راك و ...) در كار های نامجو به وفور ديده می شود
ويژگی دوم هنر پست مدرن كه در واقع نتيجه مولفه اول است حالت كلاژگونگی آن است. در اين جا فاصله ژانر های مختلف كه سابقا ناسازگار و غير قابل جمع فرض می شدند از بين می رود و اثر هنری كلاژی می شود از قطعاتی كه هر كدام متعلق به يك سبك و ژانر هنری اند. در آثار نامجو با كلاژی (يا به عبارت مورد پسند او تلفيقي) روبرو هستيم از موسيقی هنري، موسيقی پاپ، موسيقی سنتي و موسیقی فلکلور
خصلت ديگر هنر پست مدرن حظور طنز، تعريض و نقيضه/هجو/تقليد در آن است. اين ها نشانه های عصر پست مدرن اند كه در هنر آن هم وجود دارند. در آثار نامجو می توان رگه های تمام اين موارد را ديد. اصولا كنار هم قرارگيری تكه های گوناگون از ژانر های مختلف خود می تواند باعث ايجاد طنز شود. علاوه بر اين در اشعار، لحن ادای كلمات و نوع تلفيق موسيقی با كلام هم می توان رد پای طنز و به سخره گرفتن را در آثار نامجو ديد
اما جالب ترين نكته برای من در كارهای نامجو حضور در عرصه سايبر يا مجازی است. گفته اند كه اينترنت رسانه عصر پست مدرن است و شواهد زيادی مانند بی مركزي، رابطه متقابل كاربر و رسانه و ... اين گفته را تاييد می كند. اما سوای اين نكته آن چه امروزه در مورد رابطه موسيقی و اينترنت بسيار بحث برنگيز است مساله حق مولف و حق تكثير آثار بدون پرداخت پول است. شركت های بزرگ موسيقی دعاوی بسياری عليه سايت های داونلود موسيقی مطرح كرده اند و اين هم چنان بحثی اخلاقي، حقوقی و فرهنگی است
اما در مورد آثار نامجو جنبه ديگری از ارتباط فضای مجازی و واقعی خود را نشان می دهد: غلبه فضای مجازی بر فضای واقعي. نامجو تا كنون هيچ آلبوم يا اثری را (به دليل سانسور و مميزي) به صورت رسمی و فيزيكی منتشر نكرده است. در عالم واقع فردی به نام محسن نامجو خواننده نيست. اما تمام شهرت/ قدرت (!)/ اعتبار و مقبوليت نامجو از فضای مجازی و جريان آزاد ارتباطات آمده است. اين نمونه ای است قابل مطالعه از ارتباط دنيای مجازی و واقعي. نمونه ای كه در آن فردی از يك سو قدرت خود را از فضای مجازی می گيرد و از سوی ديگر چندان راضی به نشر آثارش از طريق اينترنت نيست. چرا كه در نهايت هيچ نفع مالی به او نمی رسد
اين نكته را می توان از لحاظ اخلاقی هم بررسی كرد. آيا گذاشتن يك آهنگ نامجو در اين سايت برای داونلود خوانندگان كاری اخلاقی است يا خير؟ از سويی من با اين كار به قدرت متمركز (دولت) نشان خواهم داد كه فضای مجازی توانايی های شگرفی دارد و می تواند قدرت را به چالش بكشد. اما از سوی ديگر حق مادی مولف را ناديده می گيرم (گر چه ممكن است به قدرت معنوی و شناخته تر شدن او بيفزايم). تا زمانی كه اين مساله حل نشده من آهنگی از نامجو اين جا نمی گذارم. اما علاقه مندان با يك
جستجوی اينترنتی دست خالی نخواهند بود
پی نوشت: اين نكته را سحر بعد از خواندن اين مطلب به من گفت كه نكته جالبی است. در موسيقی نامجو با تعدد لايه ها و سطوح مختلف صدايی در يك قطعه روبرو هستيم. اين لايه لايه بودن و در ضمن هم سطح بودن اين لايه ها خود از ديگر خصلت های اثر پست مدرن است.ح.ش
10 comments:
سلام حاء شين عزيز
تازه گيرت اوردم عمرا ولت كنم
عزيز جان چند تا نكته
يك - اگه ميتوني فارسي اينجا رو درست كن كه مرديم!
دو- حضور اينجوري درسته نه هيچ جور ديگه
سه- اينقدر از سه نقطه استفاده نكن و گرنه ميشي مث الف سه نقطه وكيلي
چهار - تو از كجا فهميدي كه آدمي به نام محسن نامجو وجود داره
پنجم - داداش كار، كار انگليساست يعني خودتي
مهدي
مهندس مهندسي نكرده
سلام
نامجو يك اتفاق ناب در برهوت موسيقي ايران است
اما، كسان ديگري هستند كه بي سر و صدا،كار كردند و كمتر مورد توجه قرار ميگيرند
شايد خودشان اينطور بخواهند
بههرحال وقتي موسيقي اين عده را هم كه گوش ميكنيم، پر از احساس نو است كه شنونده را مست مي كند
بيا و بنگر
http://karaa.blogfa.com/post-91.aspx
شاد باشيد
With your permission:
http://www.nilgoon.org/weblogs/weblog_005.html
Thanks,
A. Kalantari
این پدیده که در موردش نوشتی شاهکاریه که من یه ساله تو کفه طبیعته پررنگ و وحشیش مبهوتم...
شادی
Just a quick sort of unrelated note that when he sings a song for tv it won't be sound to say he's got his fame solely via cyberspace, I enjoyed your post though.
نامجو یکی از مزخرف ترین خواننده های تاریخ موسیقی ایرانه.چرند،پرمدعا،خودخواه و بی سواد.سمبل وای به روزی که گدا معتبر شود. و البته سمبول آب که از سر بالا بره...قورباغه..ابوعطا...من نمی دونم چرا به هر جنگولک بازی یه اسم قلنبه سلمبه می دیم.مطمئنم نه شما نه این بابا نمی دونید پست مدرنیسم با کدوم پ نوشته میشه
سلام دوست عزیز!
کاش از وسعت صذای نامجو و اینکه 7 آلبوم داره و هنوز به هیچکدوم مجوز ندادن!!!
سلام
مهندس از هندسه مشتق شده . هندسه يعني به اندازگي
و نه صرفا فروكاهيدگي به عدد
من و شما همدرديم
مهندسي خواندن و نخواندن
havasbazy.blogfa.com
بنظر اینجانب در سواد محسن و خلاقیت بالاش شکی نیست، سند این صحبت هم مستند آرامش با دیازپام ده هست که اگر خوش شانس باشید اونو هم از توی این فضای مجازی پیدا میکنید.
ازطرف دیگر احساس بسیار بد نامجو در مورد این آثار پخش شده است چون این قدرتی که شما بهش اشاره کردید وقتی در دنیای واقعی ارزش داره که فرضا کنسرتی برگزار بشه و بتونه چند برابر حد معمول بلیت بفروشه (تا کمی تعادل بین دو دنیا برقرار بشه)، در مورد گروه کیوسک بعنوان مثال این اتفاق در امریکا افتاد، ولی آیا محسن می تواند نظیر این کار رو در ایران انجام دهد (یا فرضاً درآمدی کسب کند که او را تا امریکا برساند؟)
بنظر من اگر نتواند محسن دنیای واقعی به زودی از بین خواهد رفت کما اینکه محسن مجازی چند سالی بیشتر زنده باشد.
salam dooste aziz
hamin alan ke daram in comment ro mizaram daram namjoo gosh midam , albate man tahala be asare namjoo az dide to negah nakarde boodam ke post moderne ya na va kari ham be in nadaram va be dooste azizemon ke gofte hamash cherto pert mikhone ham mikham begam ke aziz hatta age chert o pert bashe(ke agideye harkasi mohtaram ast) bazam jalebe chon to in gahtiye music yeki peyda shode ke ye kare taze ro karde jaye shokresh bagiye
be harhal dooste aziz mamnoon az topicet
Post a Comment